De tafelschikking: een puzzel voor veel bruidsparen. En inderdaad, de perfecte tafelschikking hangt van veel verschillende factoren af. Welk thema en wat voor sfeer wil je creëren? Wanneer moet je hieraan beginnen? Wie komen er? Hoe plaats je je gasten op de juiste manier in de beschikbare ruimte?
Geen zorgen! We geven je enkele tips bij het organiseren van je perfecte tafelschikking.
Tenzij je voor een vrije keuze van zitplaatsen gaat (wat wij afraden met grote groepen), zal je bruiloft een tafelschikking nodig hebben. Of je nu 30 of 300 vrienden en familieleden uitnodigt, het plaatsen van je gasten is geen gemakkelijke taak. Deze leuke, maar soms stressvolle, fase vereist tact en diplomatie. Laat niets aan het toeval over als je wilt dat alle gasten een geweldige avond doorbrengen.
We geven je in dit artikel een aantal adviezen en tips mee voor dé perfecte tafelschikking.
Wanneer moet je beginnen aan je tafelschikking?
Over het algemeen is het beste om 2-3 maanden vóór je bruiloft na te denken over de tafelindeling en de zitplaatsen, zodra je gasten gereageerd hebben op jullie uitnodiging. Je weet dus al wie er komt. Eenmaal de definitieve gastenlijst in handen, dan kun je na gaan denken over hoe de tafelindeling tijdens de receptie en het diner eruit moet komen te zien. Vergeet ook niet om een plan B te maken voor eventuele last minute wijzigingen: denk aan bijvoorbeeld een extra persoon, iemand die annuleert of een van de kids die toch liever bij papa en mama wilt zitten.
Kortom: Denk aan de indeling van de tafels wanneer je jouw gasten plaatst. En geen stress: last-minute annuleringen komen vaak voor en maken deel uit van het spel. Stel jezelf alvast voor dat je tafelschikking pas een paar dagen voor je huwelijk definitief zal zijn.
Om de tafelschikking zo goed mogelijk te organiseren, probeer de tafels te visualiseren door je gasten een plaatsje te geven met bijvoorbeeld post-it in verschillende kleuren, een tekening op een white board, of muntjes/ kleine poppetjes die je gasten vertegenwoordigen. Houd je alles liever digitaal? Dan kun je kiezen voor websites als Wedding Wire, Wedding Mapper of Tablerrr.
Begin bij het begin met een tafelplan
Zorg dat op de grote dag je tafelplan duidelijk zichtbaar is vanaf de ingang van de receptie zodat iedereen zijn naam gemakkelijk kan vinden en snel bij de juiste tafel is. Het tafelplan wordt meestal bij de ingang, binnen in het ontvangstgedeelte of buiten voor de deur op een schildersezel of een mooie display, geplaatst. Naast handig is een tafelplan ook nog een mooie toevoeging aan de decoratie van de locatie die meestal afgestemd wordt op de rest van de wedding stationary. En het leuke: er zijn vele design- en display mogelijkheden voor je tafelplan.
Waar gaan je gasten zitten?
Als eerste stap moet je bepalen of je jouw gasten specifieke zitplaatsen wilt geven, of dat je ze zelf laat kiezen. Zoals hierboven al aangegeven raden we het zelf kiezen af als het gaat om een grote groep, dit om gedoe en een chaotische binnenkomst te voorkomen. Als je dus voor de eerste optie gaat, vergeet dan niet om ook bijpassende naamkaartjes op de tafels te zetten.
Teken vervolgens de receptiezaal en plaats daarin je tafels. Je kunt meerdere tafelplannen voorbereiden met je wedding planner, je ceremoniemeester(s) of met de verantwoordelijke van de zaal. Stel de vraag: hoe zie je de indeling? Wil je de tafels in een U- of T-vorm zetten? Wil je ronde of rechthoekige tafels? De ideale indeling hangt helemaal af van waar jullie voorkeur naar uit gaat en wat er haalbaar is met jullie gekozen receptiezaal.
Probeer als laatste je gasten te sorteren op hoofdcategorieën (bruidspaar, getuigen, vrienden, directe familie, familie op afstand, kinderen…) en wijs voor elke categorie een tafel aan. Probeer vervolgens je gasten op een logische manier te groeperen op basis van hun leeftijd, hun interesses of hoe close jullie, het bruidspaar, met hen zijn. Als jullie kiezen voor een tafel voor het bruidspaar, dan is het de traditie dat deze tafel goed zichtbaar is voor alle gasten. Jullie zijn natuurlijk het hoogtepunt!
Belangrijke puntjes bij de plaatsing van je gasten
Het belangrijkste is om de communicatie te bevorderen en zoveel mogelijk ruimte te geven aan de zaal. Een aantal punten die je hierbij kunnen helpen:
- Vermijd dat te veel gasten met de rug naar elkaar toe zitten
- Zorg dat de tafel waaraan jullie zitten het meeste zichtbaar is
- Laat genoeg ruimte tussen de tafels zodat de bediening er goed langs kan, maar dat je gasten ook gemakkelijk toegang hebben tot de dansvloer, het buffet, het terras, het toilet…
Er moet ook rekening gehouden worden met een aantal regels:
- Zet koppels niet apart
- Zorg dat iedere gast minimaal 2 personen aan de tafel kent
- Probeer de twee families zo veel mogelijk te mixen
- Als er veel singles aanwezig zullen zijn, zorg dan voor één of twee tafels met afwisselende plaatsing man/vrouw
- Als er veel kids komen, reserveer dan ook voor hun een tafel (zet de pubers daarentegen eerder bij de ouders) en regel een baby-sitter die ze in de gaten kan houden. Zo kan iedereen volop van het feest genieten!
Welk type tafelschikking kiezen?
Als je ongeveer een idee hebt van wie er komt en waar iedereen zal zitten, kun je je concentreren op het tafelplan. Zoals we hierboven al hadden gezegd, is het natuurlijk het leukst als het tafelplan in dezelfde stijl is als de rest van je wedding stationary en decoratie. Zo past alles goed bij het trouwthema en heeft jullie fotograaf extra mooie details om te kunnen fotograferen!
Ontdek alle verschillende stijlen op onze website te bekijken.
Hoe kies je de namen van je tafels?
Logisch gezien moeten de namen van jullie tafels overeenkomen met jullie gekozen trouwthema of met een thema specifiek gekozen voor de tafelnamen. Wat voorbeeldjes: als jullie filmliefhebbers zijn, kun je ervoor kiezen elke tafel een filmtitel te geven en muziekliefhebbers kunnen voor artiestenamen, muziekstijlen of favoriete bands gaan. Als je een rustiek trouwthema hebt gekozen, kun je de tafels naar jullie favoriete bloemen of planten vernoemen en als jullie veel reizen dan kun je kiezen voor de mooiste plaatsen die jullie samen hebben bezocht. Willen jullie iets praktisch? Dan kun je altijd nog voor cijfers kiezen. Kortom, ideeën genoeg!
De namen van de tafels, met daaronder de namen van jullie gasten, komen op het tafelplan die bij de ingang van de zaal zal hangen/staan. Nu hoeven alleen de tafels nog te worden voorzien van de namen of cijfers en dit is mogelijk met leuke tafelnummer kaartjes. Plaats het tafelnummerkaartje in het midden van de tafel zodat het goed zichtbaar is voor jullie gasten. Zo vinden ze snel hun plek na het aflezen van hun tafelnummer of -naam op het tafelplan voordat ze de zaal ingaan.
Maak jullie tafeldecoratie vervolgens helemaal af met de naamkaartjes in dezelfde stijl.
Foto van de cover is gemaakt door ©Sebatien Boudot